Thursday, December 31, 2009

Hadiah Utk Rakyat Menjelang 2010

Hari ni dah 31 Disember, hari terakhir untuk tahun masihi 2009. Malam ni mngkin ramai yang dah berkira-kira nak 'count-down' kat mana. Menjelang tengah malam ni, tahun baru 2010 menjelma.

Pasti akan ada mercun dan bunga api yang akan dibakar untuk memeriahkan keadaan, menyambut tahun baru.


Serentak masa tu jugak, telah berkuatkuasa satu harga baru untuk gula, satu barang kawalan yang dikawal harga oleh kerajaan. Aku pun tak pasti pasai apa detik 12.01 malam tahun baru dipilih untuk penguatkuasaan harga baru.


Harga runcit gula dinaikkan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM1.65 di Semenanjung dan RM1.75 di Sabah dan Sarawak mulai 12 tengah malam ini berikutan kenaikan harga gula mentah dunia, demikian diumumkan Ketua Setiausaha Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan Datuk Mohd Zain Mohd Dom di sini Khamis. Bernama


Yang pastinya kenaikan tu sebanyak 14%. Aku nak tunggu apa komen FOMCA dalam hal ni, pasai aku memang tak arif langsung pasai gula ni. Aku mengaku memang aku tak ingat langsung ila kali terakhir gula naik harga.Beli gula pun jarang sangat. Apa kejadah nak beli gula kalau hari-hari pagi petang siang malam minum kat kedai.


Hasil carian di google aku jumpak maklumat kat bawah ni. Depa² ni dah tentu untung dengan harga baru ni.

MONOPOLI EMPAT PENGILANG GULA

Pengeluaran gula negara buat masa ini dimonopoli empat buah syarikat iaitu Malaysian Sugar Manufacturing Company Bhd (MSM) yang beroperasi di Prai, Central Sugar Refinery Sdn Bhd (CSR), Shah Alam, Gula Padang Terap Bhd (GPT), Padang Terap, Kedah dan Kilang Gula Felda Perlis Sdn Bhd (KGFP), Chuping, Perlis. - Bernama

Sapa-sapa yang rajin tolong cari maklumat sapa tuan punya kilang-kilang gula ni. Mungkin kita boleh dapat 'maklumat menarik'.

Secara peribadi aku tak peduli berapa pun harga gula depa nak juai, janji harga air yang aku nak minum tak naik, kalau harga air yang aku order naik memang aku kena peduli. Dan aku yakin hampir pasti harga minuman pun akan naik jugak. Tapi nak buat macamana, kot mana pun nak kena 'mengope' jugak.




Media Pengiklanan Baru
at 7:13 PM

No comments:

Powered By Blogger

Anda adalah pelawat yang ke.....

;

King Of The KOPS

King Of The KOPS

About Me

Hanyalah Manusia Biasa.............

Blog Archive

My Blog List

Selamat Datang - Trafik Tak Jem Hari Ini !!

Followers

Islamic Hijri Calendar